Deklaracje składane za okres wrzesień 2020r. wysyłane są na dotychczasowych zasadach.
Opisane poniżej zmiany dotyczą deklaracji składanych za okresy rozliczeniowe począwszy od października 2020r. Od tego okresu rozliczeniowego deklaracje VAT-7 i VAT-7K nie będą już wysyłane.
JPK_V7 (można się również spotkać z określeniem JPK_VDEK) połączy i zastąpi deklarację VAT-7/VAT-7K z plikami JPK_VAT. Nie będzie natomiast dotyczył deklaracji obejmującej transakcje wewnątrzwspólnotowe (VAT-UE), skróconej deklaracji VAT w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych ryczałtem (VAT-12), jak również pozostałych deklaracji podatkowych (np. VAT-8, VAT-9M), do których będą mieć zastosowanie dotychczasowe przepisy.
Nowy plik JPK_VAT składać się będzie z dwóch części, tj.:
1) z części deklaracyjnej, która zastąpi obecnie składane deklaracje VAT-7/VAT-7K,
2) z części ewidencyjnej, która zastąpi obecnie przesyłany plik JPK_VAT.
Dane wykazywane w części deklaracyjnej nie będą się istotnie różnić od danych wykazywanych obecnie w deklaracjach VAT-7/VAT-7K. Inaczej ma się rzecz, jeżeli chodzi o dane wykazywane w części ewidencyjnej nowych plików JPK_VAT. W zakresie tym wprowadzony zostanie obowiązek przekazywania trzech szczegółowych grup informacji (oznaczeń GTU, procedur, typu dokumentu).
Obowiązują dwa warianty JPK_V7:
1) JPK_V7M – dla podatników, którzy rozliczają się miesięcznie
2) JPK_V7K – dla podatników, którzy rozliczają się kwartalnie.
Ważnym czynnikiem dla prawidłowego przygotowania i złożenia nowego pliku JPK - Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT jest dokładna weryfikowanie tego, co przedsiębiorca sprzedaje i kupuje. Przedmiot sprzedaży bądź zakupu musi mieć właściwie przypisany kod jednej z 13 grup towarowo-usługowych (GTU), określonych w rozporządzeniu. Niektóre dokumenty sprzedaży i zakupu będą musiały mieć dodatkowe oznaczenia procedur oraz typu transakcji, np. oznaczenie GTU_12 konieczne będzie w przypadku wykonywania jednej z opisanych w w/w rozporządzeniu czynności: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Skrócona informacja dotycząca GTU, procedur i typów dokumentów dostępna jest poniżej, natomiast szczegółowy wykaz dostępny jest w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r.
Dla potrzeb nowej struktury wprowadzona została dodatkowa zakładka JPK-VAT w oknie FIRMY, KONTRAHENCI, ASORTYMENTY.
Oznaczenia GTU
Kody w strukturze JPK dotyczące grup towarowych oznaczone są symbolem GTU wraz z przyporządkowanym numerem od 1 do 13:
a) przy dostawie towarów tj.:
- 01 - napoje alkoholowe
- 02 - o których mowa w art.103 ust.5aa ustawy
- 03 - oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olejów smarowych i pozostałych olejów o odpowiednich kodach
- 04 - wyroby tytoniowe
- 05 - odpady
- 06 - urządzenia elektroniczne oraz materiały i części do nich
- 07 - pojazdy oraz części samochodowe o odpowiednich kodach
- 08 - materiały szlachetne oraz nieszlachetne
- 09 - leki oraz wyroby medyczne
- 10 - budynki, budowle i grunty
b) przy świadczeniu usług:
- 11 - w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych
- 12 - o charakterze niematerialnym
- 13 - transportowych i gospodarki magazynowej
Np. w oknie ASORTYMENTY dla pozycji będącej napojami alkoholowymi na zakładce JPK-VAT w sekcji Oznaczenia GTU zaznaczymy pole 01.

Oznaczenia dotyczące procedur
Procedury opisujące dokument wysyłany w pliku JPK_V7 nie są ściśle powiązane z towarem. Wyróżniamy oddzielne procedury dla dokumentów sprzedaży i zakupu:
a) w zakresie sprzedaży:
- SW - dostawa w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy
- EE - świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy
- TP - istniejące powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy
- TT_WNT - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonane przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej
- TT_D - dostawa towarów poza terytorium kraju dokonana przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej
- MR_T - świadczenie usług turystyki opodatkowane na zasadach marży zgodnie z art. 119 ustawy
- MR_UZ - dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków opodatkowana na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy
- I_42 - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42
- I_63 - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63
- B_SPV - transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu, opodatkowany zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy
- B_SPV_Dostawa - dostawa towarów oraz świadczenie usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika, który wyemitował bon zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy
- B_MPV_Prowizja - świadczenie usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia, opodatkowane zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy
- MPP - transakcja objęta obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności
b) w zakresie zakupu:
- MPP - transakcja objęta obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności
- IMP - Oznaczenie dotyczące podatku naliczonego z tytułu importu towarów, w tym importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy.
Np. kontrahentowi, z którym istnieje powiązanie, o którym mowa w art. 32 ust.2 pkt 1 ustawy w oknie KONTRAHENCI na zakładce JPK-VAT w sekcji Oznaczenia dotyczące procedur zaznaczymy pole TP.

UWAGA. W praktyce najczęściej występowały będą problemy z oznaczaniem faktur w JPK jako MPP – podlegające mechanizmowi podzielonej płatności. Dla sprzedawcy oznaczenie faktury jako „Mechanizm Podzielonej Płatności” będzie się wiązało z „przeniesieniem” jej do pliku JPK z oznaczeniem literowym MPP. Niestety praktykowane dotychczas „asekuracyjne” oznaczanie np. wszystkich faktur (niezależnie od kwoty) sygnaturą „MPP” nie będzie możliwe po 1 października 2020r.
Typ dokumentu
Typy dokumentów służą do opisu transakcji na potrzeby pliku JPK_V7, przy czym dokument może być oznaczony jednocześnie tylko jednym z wymienionych poniżej kodów:
a) dla dokumentów sprzedaży:
- RO - dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących
- WEW - dokument wewnętrzny
- FP - faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy
b) dla dokumentów zakupu:
- MK - faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową rozliczeń określoną w art. 21 ustawy
- VAT_RR - faktura VAT RR, o której mowa w art. 116 ustawy
- WEW - dokument wewnętrzny.
Przy wystawianych dokumentach w oknie PZ i FAKTURY zakładka JPK została uzupełniona o nowe parametry (kody GTU, procedury i typy dokumentu). Oznaczenia automatycznie przepisywane są z okna ASORTYMENTY, KONTRAHENCI i FIRMY. Jeśli mamy różne przypisania sporządzone we wskazanych oknach na zakładce JPK-VAT, to na wystawianym dokumencie w zakładce JPK pojawi się ich suma.
Np. wystawiając fakturę na wyżej wymienionego kontrahenta o nazwie Klient ABC i asortyment napoje alkoholowe zostaną na niej przepisane wszystkie oznaczenia i procedury z okna ASORTYMENTY i KONTRAHENCI, czyli w omawianym przykładzie będą zaznaczone pola 01 i TP.

Zaznaczenie pola Korekta oznaczeń daje użytkownikowi możliwość ręcznego wpisywania oznaczeń GTU, procedur i typu dokumentów. Pola te nie będą już wypełniane automatycznie przez program. Odznaczenie opcji Korekta oznaczeń przywraca stan pierwotny (oznaczenia pochodzące z ustawień w oknach FIRMY, KONTRAHENCI, ASORTYMENTY).
UWAGA. Niektóre oznaczenia zaznaczają się automatycznie na podstawie rodzaju transakcji i Użytkownik nie ma możliwości zmiany na zakładce JPK-VAT. Przykładem takiego pola jest MPP - Mechanizm Podzielonej Płatności zaznaczany automatycznie na podstawie oznaczenia Split Payment, czy pola MR_T i MR_U odpowiedzialne za sprzedaż - marża, ustawiane na podstawie rodzajów sprzedaży na zakładce Marża.
Zasady przenoszenia kodów GTU i procedur pomiędzy dokumentami handlowymi:
1) Na korektę przenoszone są wszystkie kody i procedury z korygowanego dokumentu, przy czym Użytkownik może dokonać Korekty oznaczeń
2) Na fakturę sprzedaży wystawioną do paragonu domyślnie przenoszone są wszystkie kody i procedury z paragonu, przy czym Użytkownik może dokonać Korekty oznaczeń lub podczas generowania faktury wyłączyć pole Kopiuj GTU
3) Na skopiowane dokumenty przenoszone są wszystkie kody i procedury, przy czym Użytkownik może dokonać Korekty oznaczeń.
UWAGA. Podczas automatycznego księgowania dokumentów wystawionych w programie R2faktury do programów R2fk i R2księga wszystkie zapisane na nich kody GTU, procedury i typy dokumentów zostaną przeniesione, przy czym użytkownik może po stronie programu księgowego dokonać Korekty oznaczeń.