Problem:
Podczas próby dodania nowego kontrahenta w: R2fk, R2księga, R2faktury i R2firma mogą Państwo otrzymać komunikat:
Nie udało się połączenie z bramką https://sprawdz-status-vat.mf.gov.pl.
Z naszej analizy wynika, że Ministerstwo Finansów najprawdopodobniej podjęło decyzję o wyłączeniu dedykowanego API, umożliwiającego sprawdzanie statusu podatnika VAT, bez wcześniejszego komunikowania o tym fakcie. W związku z tym, metoda weryfikacji statusu podatnika ze stroną GUS przestała działać.
Rozwiązania:
1. Na ten moment, aby dodać nowego kontrahenta należy wyłączyć kontrolę statusu VAT. Można to zrobić poprzez: każdorazowe wyłącznie przy dodawaniu kolejnego kontrahenta jak i globalnie poprzez wyłączenie sprawdzania statusu VAT nowych dostawców/odbiorców (w menu Ustawienia –> Konfiguracja –> zakładka Kontrahenci –> sekcja Kontrola Statusu VAT).
Po dodaniu nowego kontrahenta istnieje opcja sprawdzenia na wykazie podatników VAT (biała lista) – funkcjonalność jest dostępna spod prawego przycisku myszy na danym odbiorcy/dostawcy w oknie Kontrahenci i umożliwi ona weryfikację, czy dany kontrahent jest czynnym płatnikiem VAT (funkcjonalność jest dostępna od wersji MAXI programu).
Ze względu na brak możliwości sprawdzenia w oknie wysyłki JPK statusu VAT dostawców i odbiorców z pliku, radzimy przed wysyłką weryfikację statusu poprzez ww. funkcjonalność sprawdzania na wykazie podatników VAT (na białej liście) bądź poprzez stronę Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT.
2. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników, istnieje możliwość skorzystania z pliku C:\STVATOLD.R2. Utworzenie takiego pliczku tekstowego i wgranie go do katalogu C:\ (zawartość pliku jest nieistotna) spowoduje, że program automatycznie będzie testował status VAT korzystając z ministerialnej strony Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT. Weryfikacja statusu może jednak trwać nieco dłużej niż odbywało się to za pomocą API.
Wskazówka:
Aby stworzyć plik, należy na pulpicie użyć opcji Nowy -> Dokument tekstowy (dostępnej pod prawym przyciskiem myszy) - nadać mu nazwę STVATOLD, a po jego zapisie zmienić rozszerzenie .txt na .R2.
Tak utworzony plik powinien zostać wklejony na dysk C:\.
Nie posiadamy informacji kiedy dotychczasowy kształt funkcjonalności zostanie przywrócony i jeśli to konieczne – czy będą ewentualnie wymagane po naszej stronie dodatkowe prace. Oczywiście na bieżąco monitorujemy sytuację i w przypadku jakichkolwiek zmian zostaną Państwo przez nas o nich powiadomieni.